Idag blir man tokig varje gång man ska ringa en kundtjänst. Det går snart inte ringa någonstans utan att få lyssna på en lång historia om att man vill förbättra sin service genom att höra vad just jag tycker om deras tjänster. Först kom funktionen som ville att man skulle stanna kvar efter samtalet för att svara på några standardfrågor. Det är säkert så att nästan ingen gör detta.
Därför har man nu i stället börjat bli uppringd av en automatisk undersökningstjänst...
Jag förstår att man någon gång emellanåt vill ta tempen och höra så kunder är nöjda, men alltså JÄMT?? Det är nu så störande att den första reaktionen blir att jag blir mindre nöjd som kund att bara stå ut med allt detta. Nu verkar det vara så att ingen kan göra sitt jobb om inte jag hjälper till att göra det rätt. Är det så illa?
Jag blir bara irriterad, så pass att det är omöjligt att hjälpa alla, så nu blir det absolut nobben på alla dylika kundundersökningar.
Fast mest irriterad blir jag av automatiska kösystem som tycker att jag ska prata med maskinen i andra änden för att säga vad jag vill, i stället för att trycka tonval. Vad ska jag säga? Inte kan jag säga vad jag tycker, eller? Det måste gå att gör hur många parodier som helst på det.
Just, ja, det gjordes ju för länge sedan på den automatiska sjukanmälningstjänsten hos Försäkringskassan. "Er tid är ute..." :=)