Gå till innehåll

Är läxorna ett problem?

Debatten om läxor är ett symptom på problem. Läxor för läxors egen skull, eller läxor som lärarlösa lektioner är lika fel som det är att förbjuda läxor.

Det är beklagligt att politiker försöker göra politiska poäng på att förbjuda läxor, vilket skulle beröva lärarna redskapet att ge någon form av hemuppgift. Det är inte politikernas sak att instruera lärare i hur de utför sin pedagogik. Det finns elever som inte har goda förutsättningar, men lösningen är inte att förbjuda hemuppgifter för alla.

Både föräldrar och lärare har ett jobb att motivera eleverna och uppmuntra till lärande. Och själva lärandet har skolan som jobb att göra så bra som möjligt, och vi föräldrar bör hjälpa till. Det är ju en av de viktigaste uppgifterna vi som föräldrar har, att engagera oss i våra barns uppväxt!

Problemet är alltså bland annat motivation. Lyckas inte föräldrar engagera och motivera sina barn så blir inte lärarnas jobb enklare. Vi behöver alltså hjälpas åt, så att lärarna har det engagemang så de kan ge bra utbildning, och eleverna förstår och vill lära sig. När detta händer så behöver man dels inte ge onödiga läxor och dels blir de läxor man får inte ifrågasatta. (Och kanske lektionerna då blir mindre stökiga.) Om, och i så fall när, eleverna får läxor så måste de förstå varför. Annars uteblir också motivationen, och resultatet blir det motsatta mot det avsedda. Då har läxmotståndarna rätt.

För många av oss är det självklart att man måste gå i skolan och lära sig det som behövs för att få ett bra arbete eller en karriär. Men inte för alla. Vissa har hört att man ska göra vad man vill, men det betyder inte att alla kan bli artist, TV-kändis, fotbollsstjärna eller liknande. De flesta behöver jobba med service, industri, vård, kontor, lärare eller göra karriär på något sätt där det i samtliga fall krävs relevant utbildning. Och det finns utbildningar som i större omfattning leder till jobb än andra. Men bristfällig eller nätt och jämt godkänd utbildning är ett av problemen som orsakar dagens ungdomsarbetslöshet.

För mig är det viktigast att vi försöker ge våra ungdomar så bra start som möjligt till deras framtid. Och jag hjälper hellre till med läxor än att bara ”mysa”. Men vi hinner med båda delar om vi vill.

Det handlar om motivation.

Michael Nimstad (M)
Tonårsförälder

* * *

Tillägg 2013-01-03.
Ovanstående skrev och skickades in till SLA 2012-11-19 och publicerades 2013-01-03.
Tacksam för publiceringen, dock tappas lite sammanhanget till det jag bemöter.

Insändarsidan återfinns här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *